Vraag 1: Voor hoeveel voertuigen?
Bij je besluit om een oplaadpunt te nemen, denk je natuurlijk vooral aan vandaag. Welke elektrische auto wil je nu opladen?
Tip: Kijk ook even naar de toekomst. Vandaag heb je misschien een plug-in hybride, je volgende auto is waarschijnlijk al volledig elektrisch. Ga na hoeveel voertuigen er nu gemiddeld bij je gebouw regelmatig geparkeerd staan.
Nu rekening houden met een toekomstige uitbreiding van het elektrische wagenpark scheelt je later veel kosten.
Vraag 2: Bezoekers ook?
Is jouw stekkerauto de enige, of moeten er ook auto’s van klanten of collega’s worden opgeladen op je locatie?
Als er verschillende voertuigen gaan laden, kan het slim zijn om een vorm van identificatie te gebruiken op je oplaadpunt. Denk aan: laadpassen | app | QR code | Of geef je energie gratis aan iedereen?
Vraag 3: Laden op goedkope stroom?
Wek je op jouw locatie al energie op, met windmolens of zonnepanelen?
Die energie is vaak spotgoedkoop. Dus ideaal om in je elektrische auto’s te stoppen. Zonde om niet te gebruiken.
Heb je nog geen eigen opwekking? Overweeg je dat wel te doen? Houd rekening met de mogelijkheden van je oplaadpunt om daarvan gebruik te maken.
Vraag 4: Op welke plek komt het laadpunt?
Je keuze voor de plek van het laadpunt kan grote gevolgen hebben voor de kosten. Hoe ver is die plek van de meterkast? Over die afstand moeten waarschijnlijk elektrische leidingen worden aangelegd.
Of is die parkeerplek helemaal niet op je eigen terrein? Dan moet je nagaan of je daar wel laadpalen mag neerzetten.
Bedenk dat je huidige parkeerplaatsen niet altijd de beste plek is om in de toekomst elektrische auto’s te gaan laden.
Vraag 5: Wel of geen vaste kabels?
Je hebt het vast gezien: mensen die een aansluitkabel uit de kofferbak halen om hun auto mee op te gaan laden. Op steeds meer plekken zien we ook dat laadpunten van vaste laadkabels zijn voorzien. Je hoeft dan alleen nog maar in te pluggen. Scheelt je bijvoorbeeld in de winter een natte besneeuwde kabel in je kofferbak.
Oudere elektrische auto’s kunnen nog aansluitingen hebben die niet overeenkomen met de Europese standaard. Check dus je bestaande wagenpark voor je hier een besluit over neemt.
Vraag 6: Afrekenen of gratis stroom?
Wil je de energie die je via het oplaadpunt in een auto stopt gratis weggeven, of moet er voor betaald worden? In dat laatste geval wil je een afrekensysteem in het oplaadpunt hebben dat bijhoudt wanneer er hoeveel energie is geladen… en door wie.
Slimme oplaadpunten zijn voorzien van alle benodigde meetapparatuur om de gegevens van laadsessies op te slaan en te versturen.
Vraag 7: Zelf doen, of uitbesteden?
Wil je de aanleg, onderhoud en beheer van je laadpunt zelf doen, bijvoorbeeld door je eigen technische dienst? Of focus je op je core business en besteed je alle werkzaamheden rond het elektrisch laden liever uit?
Een door de fabrikant erkende installateur is goed opgeleid en heeft vele jaren ervaring. Door daar gebruik van te maken, kan je veel problemen eenvoudig voorkomen.
Vraag 8: Afrekenen met je werkgever?
Wil je een thuislaadpunt en heb je een elektrische auto van de zaak? Ga je dan de stroom gratis in het voertuig stoppen, of wil je maandelijks de geleverde stroom declareren?
Bij één of twee voertuigen is declaratie nog overzichtelijk. Neemt het aantal voertuigen toe, dan is het slim om de maandelijkse afrekening volledig te automatiseren. Een slim laadpunt kan iedere week, dag of maand de gegevens doorsturen naar je werkgever. De geleverde energie kan zelfs ingelezen worden op je loonstrookje.
Vraag 9: Bijverdienen met je laadpunten?
Energie goedkoop inkopen en voor een hogere prijs verkopen aan elektrische auto’s – is dat een business model? Jazeker. En die werkzaamheden kun je voor het grootste deel uitbesteden. Het kan ook een manier zijn om de terugverdientijd van je investering in oplaadpunten flink te verkorten.
Om succesvol te zijn in de exploitatie van oplaadpunten is het belangrijk om goede locaties te hebben. Ga na of er in jouw buurt behoefte is aan opladen. Een mooie bron van passief inkomen ligt misschien wel op je te wachten.
Vraag 10: Je huisstijl op je laadpunten?
Voor veel bezoekers is je laadpunt het eerste ‘touch point’ met je organisatie. Een mooie kans om ze alvast kennis te laten maken met je huisstijl.
Je kunt laadpunten laten maken in de kleur van je huisstijl, in de kleur van je bedrijf of zelfs helemaal integreren in de customer experience.
Hulp nodig?
Wij hopen dat je met deze tien vragen een betere keuze kunt maken bij je beslissing om nieuwe oplaadpunten te regelen. Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken waar je rekening mee kunt houden. Wij hebben inmiddels meer dan tien jaar ervaring met oplaadpunten.
Daarmee zijn we jouw betrouwbare gids.
S.air is fabrikant van slimme oplaadpunten. We verzorgen voor bedrijven, overheden en particulieren de aanleg, installatie en onderhoud van laadpunten. Dat doen we inmiddels in vele Europese landen.
S.air ENERGY | A DIVISION OF S.AIR
Industriezone Noord 1 | Nijverheidslaan 4 | B-9308 Gijzegem
T: + 32 53 21 63 17 | info@sair.be | www.sair.be/energy